27 oktober 2008

Meaning Not Fixed

Roger Björkholmens galleri på Kommendörsgatan har jag aldrig gillat. Det är kalt och sterilt som de flesta gallerier, men här är det också något i luften som frusit. Kylan från konsten har satt sig i väggarna. Brrr! Hans Isaksson är en av dem som bidragit till den här atmosfären. Hans ”isberg”, sågade frigolitbitar avgjutna i aluminium, gör sig också finfint i den blanka frysboxen. Titeln, Erratic, vet jag för ögonblicket inte vad den betyder. Ett ögonblick till så ska jag googla…

1. deviating from the usual or proper course in conduct or opinion; eccentric; queer: erratic behavior.
2. having no certain or definite course; wandering; not fixed: erratic winds.
3. Geology. noting or pertaining to a boulder or the like carried by glacial ice and deposited some distance from its place of origin.
4. (of a lichen) having no attachment to the surface on which it grows.


Jaha, det verkar ju rimligt. Ett slags vandrande objekt, både i form av isberg och som skulpturer på drift från varje fastslagen betydelse. Eller inte. För här slås ju betydelsen fast, det blir en vandring i cirkel. Det är klart utsagt vad de betyder. De betyder att det är oklart vad de betyder. Klurigt!



Nu kanske du får för dig att jag tycker illa om Erratic. Och det stämmer. Kanske duger det som konst, men jag gillar det inte.

Spindelnäten vet jag däremot inte riktigt vad jag ska säga om. Snygga…?

Inga kommentarer: